Hlavní kategorie: Homepage
18. 10. 2010 | Redakce Netshopper

Chytrý mobil patří do ruky v supermarketu

Z mobilního telefonu se nakupuje neprakticky, hlavně kvůli příliš malému displeji a trochu krkolomnému ovládání, rovněž pak kvůli nepřizpůsobení většiny e-shopů. Uživatelé si ale našli jinou cestu, která se za mobilní e-shopping dá považovat také: když jdou do obchodu, drží svůj smartphone v ruce a kontrolují informace.

Chytrý mobil patří do ruky v supermarketu

 

Navzdory všem úvahám teoretiků a expertů „jak by měl vypadat mobilní e-shopping“ si tak uživatelé vytvořili vlastní užití chytrých mobilů pro nakupování. Porovnávají ceny, zjišťují další data o zboží, která nejsou na cenovce nebo štítku, informují se například o možných škodlivých látkách („éčka“ v potravinách atd.), dívají se na recenze uživatelů k danému přístroji a podobně.


Nejčastěji dohledávané informace 

Co uživatelé smartphonů s přístrojem v ruce zjišťují nejčastěji? Tak se ptali konzultanti u Deloitte a zaměřili se na obchody s potravinami. Na prvním místě bylo porovnávání cen (53% dotázaných), což může u obchodů s rychloobrátkovým zbožím i překvapit. 44% zjišťovalo možnosti uplatnění slevových kupónů – kupónová „mánie“ řádí za oceánem už desítky let, u nás zatím nikoli. Čtvrtina lidí hledala informace o kalorické hodnotě a výživných látkách v nakupovaných potravinách, další čtvrtina pak hledala recenze zboží, a 22% navštívilo produktový web obchodu (řetězce), ve kterém se zrovna nacházeli. (Součet větší než 100% je dán tím, že lidé praktikují více činností současně).


Zákazníci čerpají informace z nezávislých zdrojů

Mohou být výše řečená data inspirací pro obchodníky? Zejména pro ty kamenné: je vidět, jak zoufale v tomto směru zaspali, když informace o jejich produktech lidé hledají všude jinde, jen ne na jejich webu (tj. jen pětina nakupujících jde na web provozovatele). Provozovatel obchodu neumí, nebo, což je ještě horší, nechce uspokojit své zákazníky dostatečným množstvím informací, a tím apriorně vyvolává jejich nedůvěru a potřebu si tyto informace obstarat z jiných a nezávislých zdrojů.


Čeští uživatelé to dobře znají zejména z prostředí některých raději nejmenovaných obchodů s bílou a černou technikou (elektrotechnikou). V těchto obchodech je – neznámo proč – zakázáno fotit a prodavači jsou instruováni, aby v okamžiku, kdy zákazník stojí u zboží a začne cosi dělat s tou věcičkou, kterou drží v ruce, k němu přiběhli a snažili se jej „zabavit“, obsloužit osobně. Proč? Protože se bojí, že zákazník si jde zboží pouze okoukat, porovná ceny a pak hurá do oblíbeného internetového obchodu, kde si jej pořídí o pětinu levněji.


Budou mít chytré mobily vliv na rozvoj kamenných obchodů? 

Praxe neposkytovat zákazníkům dostatek možností pod výběr, dostat je pod tlak (čas, nepohodlné stání u regálu, „když už jsem tu, tak neodejdu s prázdnou“) je zejména u řetězců tradiční součástí jejich obchodní taktiky. Správně nebo špatně? V minulosti možná správně, v současnosti a hlavně v budoucnosti špatně. Zákazníci si svoji svobodu – možnost i u regálu získat veškeré potřebné informace o nakupovaném zboží – už vzít nedají, je to džin vypuštěný z láhve.


Obchodníci nemůžou tento trend ani blokovat, ani zpomalit, jde zcela mimo ně. Je to jako s řekou: proti proudu se plavat nedá, utopit se nikdo nechce a nezbývá než plavat s proudem, využít nové technologické možnosti ke svému prospěchu. Znamená to samozřejmě jediné: postavit své produktové weby tak, aby ty nejlepší, nejúplnější a nejkvalitnější informace nalezli zákazníci právě na nich, tyto weby propagovat již při vstupu do obchodu, na cedulkách u zboží a všude možně jinde. Musí se naučit poskytovat motivace zákazníkům, aby chodili právě na jejich stránky a nehledali informace o zboží a o cenách jinde: web musí být plný extra nabídek, slevových kupónů a kódů.


Samozřejmě obchodník nemůže zlikvidovat nezávislé cenové porovnávače ani recenzní weby – i s nimi se musí naučit žít, naučit „plout po proudu“, a reagovat jak produktovou, tak i cenovou politikou tak, aby z tohoto souboje vyšel třeba i občas poražen, ale se ctí. Toho se nebojím: bojovat s konkurencí řetězce uměly vždy dobře, a i s tou internetovou vybojují přinejmenším rovnocennou válku.


Hlavní otázka ovšem zní: kdy přestanou být řetězce tak „natvrdlé“ a uvědomí si, že Internet není jejich nepřítelem, ale spojencem?
Související články
Nejčtenější články
Analýza
Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Vánoční sezóna je prodejním vrcholem nejen pro e-shopy – to je notoricky známá pravda. Kolik ale činí vánoční vzestup prodejů, projevuje se již v listopadu nebo jen v prosinci?

Reklamní sdělení

Vánoční dárky opravdu pro každého: originální dárky i levné dárky pro rodinu i přátele. Nudíte se? Pak si nechejte darovat pod stromeček adrenalinové dárky!

Jste živnostník nebo drobný podnikatel? Založte si na Krámky.cz zdarma vlastní internetových obchod.

FastCentrik - Velký e-shop za malé peníze a do 24 hodin! Včetně bezplatného rozšiřování funkčností a vlastního vzhledu.

ShopCentrik - Internetový obchod B2C, B2B - pro velké hráče, na míru a s napojením na ekonomické systémy.

Ekonomický systém Altus Vario a e-shop? - plně automatizované propojení e-shopu a ekonomického systému šetří provozní režie a zabraňuje vzniku chyb.

SEO, PPC, PR, soutěže, zpětné odkazy – ACOMWARE - Váš konzultant pro internetové podnikání