Hlavní kategorie: CZ výzkumy
31. 03. 2009 | Redakce Netshopper

CZ výzkum: přes den nebo večer?

Co vlastně víte o svých zákaznících? Náš první výzkum demýtizuje častou představu o českém nakupujícím na Internetu jako o osobě "v bačkorách u domácího počítače".

Co vlastně víte o vašich zákaznících? Internetový obchod je hodně anonymizovaný – zákazník nevidí prodavače, prodavač nevidí zákazníka, jediný identifikátor je korespondenční adresa a ani tou se vedení firmy příliš nezabývá; to je přece úkol pro pošťáka. Jakého věku, vzdělání, pohlaví a jiného zaměření jsou vaši zákazníci? Zatímco supermarketové řetězce si dělají podrobné a drahé průzkumy a znají svého typického zákazníka (nebo zákaznici?) do detailu, u internetových obchodů tomu tak není.

NetShopper.cz vám proto začíná přinášet jedinečná a dosud nepublikovaná data, založená na výzkumu chování zákazníků ve významných českých e-shopech. První výzkum se týká toho, ve které době vaši zákazníci nejčastěji provádějí objednávky. Bez dlouhých rozkladů si hned zobrazme graf:

 
Graf - počty objednávek na pěti českých e-shopech v průběhu 24 hodin

Graf je výsledkem celkem 2100 nákupů (objednávek) v portfoliu pěti českých e-obchodů (na každý obchod jich připadlo 500 a jsou zde rovnoměrně zastoupeny standardní komodity). Graf si trochu rozeberme:

-         rozdělme si dobu dne na tři části: noc, kdy je „normální spát a nenakupovat“ (24.00-8.00 hod.)

-         obvyklou pracovní dobu dne (8.00-17.00)

-         odpolednevečer, tj. dobu trávenou odpočinkem doma (17.00-24.00)

Není jistě překvapením, že v noční době je nákupů nejméně; přesto je jich ale 221, tedy 11% z celkového počtu objednávek. Nemalé množství uživatelů jsou „noční ptáci“, nebo rovněž lidé s přehozeným režimem (pracují na noční u počítače a podobně), tedy zákazníci, pro které je vlastně Internet požehnáním, protože v normální denní době odpočívají nebo spí. A ještě jeden zajímavý poznatek: průměrná hodnota objednávek učiněná v noční době je mírně nadprůměrná (k hodnotám objednávek se dostaneme v příštích článcích).

Překvapením však může být to, že čas, který trávíme obvykle prací, v nakupování přes Internet jasně dominuje. V „pracovní“ době je prováděno 1403 objednávek, tj. 67%, zatímco na dobu odpolední a večerní připadá 23% nákupů. (Onu „pracovní“ dobu jsme prodloužili na 9 hodin, neboť kromě vlastního pobytu v zaměstnání je nutné určitě připočíst dobu na cestu do a z práce). Rozdíl vynikne ještě více, když z grafu vyčteme, že v běžné odpolední době lidé nakupují pouze dvakrát více než v nočních hodinách (po půlnoci).

Výsledky tohoto průzkumu dle našeho názoru vyvracejí mýtus, že nákup na Internetu je prováděn „v papučích“, doma v klidu u počítače. Silná většina nakupujících provádí nákupy s největší pravděpodobností v práci; je již na vaší úvaze, zda v pracovní přestávce nebo si prostě během práce „přepnou okno“, když se šéf zrovna nedívá…

 

 

Poznámka: na přání provozovatelů e-obchodů, u kterých byl prováděn průzkum, neuvádíme jejich názvy. V průzkumu jsou zahrnuty obchody se zbožím v následujících kategoriích: knihy, hudba, drogistické zboží, oblečení a elekrotechnika, jedná se ve všech případech o české internetové obchody, které v uvedených kategoriích patří mezi nejvýznamnější.

 

Komentáře

Vložil: FinancVěřil bych tomu31. 03. 2009

Lidi v Česku si neváží dobrého bydla. Dělal jsem chvíli v Ameru na západním pobřeží. Pracovní morálka tam a tady se nedá srovnat. Češi jenom frfňají a lamentují, ale pořádně zabrat to ne. Jó nakupovat v práci to jóóó. To by si v Ameru nedovolil nikdo.
Nejčtenější články
Analýza
Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Vánoční sezóna je prodejním vrcholem nejen pro e-shopy – to je notoricky známá pravda. Kolik ale činí vánoční vzestup prodejů, projevuje se již v listopadu nebo jen v prosinci?

Reklamní sdělení

Vánoční dárky opravdu pro každého: originální dárky i levné dárky pro rodinu i přátele. Nudíte se? Pak si nechejte darovat pod stromeček adrenalinové dárky!

Jste živnostník nebo drobný podnikatel? Založte si na Krámky.cz zdarma vlastní internetových obchod.

FastCentrik - Velký e-shop za malé peníze a do 24 hodin! Včetně bezplatného rozšiřování funkčností a vlastního vzhledu.

ShopCentrik - Internetový obchod B2C, B2B - pro velké hráče, na míru a s napojením na ekonomické systémy.

Ekonomický systém Altus Vario a e-shop? - plně automatizované propojení e-shopu a ekonomického systému šetří provozní režie a zabraňuje vzniku chyb.

SEO, PPC, PR, soutěže, zpětné odkazy – ACOMWARE - Váš konzultant pro internetové podnikání