Hlavní kategorie: CZ výzkumy
14. 07. 2010 | Redakce Netshopper

Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Vánoční sezóna je prodejním vrcholem nejen pro e-shopy – to je notoricky známá pravda. Kolik ale činí vánoční vzestup prodejů, projevuje se již v listopadu nebo jen v prosinci? A jak vypadá zbytek roku? Odpověď dává nová studie Netshopper indexu.

Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Redakce Netshopperu představuje další exkluzivní data z českých e-shopů. Tentokrát jsme se zaměřili v našem výzkumu na rozdíly v chování zákazníků v průběhu roku. Jinými slovy jaké jsou sezónní výkyvy v českých e-shopech?

Výzkumy e-commerce na Netshopperu:

 

Výzkum Netshopper: Dobírka vévodí českému internetu!
Výzkum Netshopper: Pošta válcuje konkurenci
Výzkum E-commerce 2009: Češi rádi nakupují na internetu!
Český výzkum: Je důležitější cena zboží, nebo prestiž e-shopu?

 

Výzkum: Měsíční obrat v českých e-shopech

 

Graf stanovuje lednovou hodnotu jako 100 %, a ostatní měsíce jsou porovnávány s ní. Co se týká počtu objednávek, začíná vánoční sezóna prudce stoupat v listopadu, kdy stoupá na 138 % hodnoty ledna a v prosinci nastává další výrazný vzestup, na 185% lednových hodnot. Jakkoli je vzestup velmi prudký, nepotvrzují se někdy publikované údaje, dle kterých tvoří Vánoce až polovinu celoročních prodejů. Pokud bychom za vánoční sezónu brali poslední dva měsíce, pak se ty podílely na celoročních tržbách 27 % (Jistě ale existují typicky dárkové komodity, kde bude podíl předvánočních prodejů vyšší).

 

 

Počet objednávek - výzkum

 

Zajímavá jsou i čísla z ostatních měsíců. Leden bývá v retailu „útlumovým“ měsícem, v e-retailu to ale neplatí: funguje zde ještě jakýsi zpožděný efekt Vánoc (výměny zboží, někdy i zpožděné dodávky, dokup zboží, které bylo očekáváno jako dárek, ale nesplněno atd.). Další dva zimní měsíce (únor a březen) patří k nižším, pak nastává vzestup v jarní sezóně, stále ale pod hodnotou z ledna. Druhým překvapením pak mohou být slušné hodnoty v létě, kdy rozhodně nenastává pauza díky doby dovolených. Naopak, jak se zdá, díky volnému času lidé hodně brouzdají na Internetu a dovybavují se. Poslední překvapivou hodnotou jsou pak silně podprůměrná čísla za září a říjen.

 

Lidé nekupují dražší zboží, jen jej kupují víc

 

 

Počty objednávek jsou jednou sledovanou veličinou, druhou jsou pak tržby e-shopů. Ty ukazuje graf č. 2.


 

Měsíční obrat - výzkum

 

Křivka obratů poměrně věrně kopíruje počty objednávek, ještě přesněji to vidíme na grafu č. 3:

 

Průměrná výše objednávky

 

Zde za komentář stojí především to, že ve vánočním období lidé nekupují výrazně dražší zboží jako ve zbytku roku. Prosinec je sice „nejdražším“ měsícem, ale cena průměrného nákupu je jen o 4% nad lednem. I to je určitě málo čekaným zjištěním. Zákazníci pouze kupují více zboží (více objednávek), což vede k vyšším obratům. V tomto výzkumu však ale více než v ostatních platí závislost na konkrétní komoditě. Mezi jednotlivými e-shopy byly výrazné rozdíly.

 

 

Zkoumané údaje pocházejí z reálných dat předních českých e-shopů, zkoumáno bylo více než 90 000 objednávek měsíčně učiněných a vyřízených v roce 2009 s širokým komoditním spektrem.

Související články
Nejčtenější články
Analýza
Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Vánoční sezóna je prodejním vrcholem nejen pro e-shopy – to je notoricky známá pravda. Kolik ale činí vánoční vzestup prodejů, projevuje se již v listopadu nebo jen v prosinci?

Reklamní sdělení

Vánoční dárky opravdu pro každého: originální dárky i levné dárky pro rodinu i přátele. Nudíte se? Pak si nechejte darovat pod stromeček adrenalinové dárky!

Jste živnostník nebo drobný podnikatel? Založte si na Krámky.cz zdarma vlastní internetových obchod.

FastCentrik - Velký e-shop za malé peníze a do 24 hodin! Včetně bezplatného rozšiřování funkčností a vlastního vzhledu.

ShopCentrik - Internetový obchod B2C, B2B - pro velké hráče, na míru a s napojením na ekonomické systémy.

Ekonomický systém Altus Vario a e-shop? - plně automatizované propojení e-shopu a ekonomického systému šetří provozní režie a zabraňuje vzniku chyb.

SEO, PPC, PR, soutěže, zpětné odkazy – ACOMWARE - Váš konzultant pro internetové podnikání