Hlavní kategorie: Homepage
08. 04. 2009 | Redakce Netshopper

Jak vypadá první desítka českých internetových obchodů?

Víceméně jistí si můžeme být jen první pětkou; dál se pak řadí skupina významných obchodů, z nichž ale údaje o svém obratu publikují jen málokteré.

Česká e-shopová scéna byla odjakživa skoupá na informace, ale postupně se to lepší. Pět firem přinejmenším „polooficiálně“ sděluje, že překračuje hranici jedné miliardy korun v tržbách a několik dalších se rovněž nestydí uvést své úspěšné tržby.

Jak by vypadala česká první desítka? Zjevně na špici je Alza, která loni poprvé zveřejnila údaje o svých tržbách; je pravděpodobné, že tato firma je největším českým obchodem již řadu let:

  1. Alza (3,2 mld Kč)

Mimochodem, Alza vzrostla meziročně o 40%, což je na výši obratu úžasné číslo a uvádí, že za leden až březen 2009 utržila více než 1 miliardu korun, což je „na krizi“ skvělý meziroční nárůst o 30%.

Druhý obchod, který se pochlubil tržbami za rok 2009, je „skupina“ obchodů Kasa.cz a Obchodní-dům.cz (mají společného majitele):

  1. Kasa-Obchodní dům (2,2 mld Kč)

Nárůst skupiny oproti roku 2007 je 22%, počež objednávek pak o 49% - výrazně tedy klesla průměrná cena objednávky.

Na třetí místo už není kandidát, který by zveřejnil své výsledky, přesto si na něj sami dovolíme dát Mall:

  1. Mall.cz (1,5+ mld Kč?)

Mall dosáhl na miliardu už před dvěma lety, nicméně čísla občas vykazuje s DPH (což je nesprávně) a loni měl provozní problémy. Přesto ale věříme, že v tržbách stoupá a náš kvalifikovaný odhad tržeb za loňský fiskál je mezi 1,3-1,7 mld Kč.

  1. Czechcomputer (1+ mld Kč?)

Firma nevydává tiskové zprávy, ale „mezi řečí“ uvádí, že v loňském roce utržila přes 1 mld Kč; není jasné, zda je to počítáno s DPH či bez. Obrat za rok 2007 byl (uváděný) 924 mil., tedy meziroční nárůst není zase až tak velký – cca 10%.

  1. Mironet (1+ mld Kč?)

Prodejce počítačů a elektroniky se širokým sortimentem, podobně jako jeho předchůdce ohlásil loni prolomení jedné miliardy a meziroční nárůst 57% (její e-shop je ale poměrně mladý); jinak je rovněž v informacích velmi skoupý.

Po této první pětce, která výsledky (víceméně) udává, se další pořadí vytváří těžko. Z významných obchodů zveřejnil výsledky Vivantis.cz (Prozdravi.cz atd.), který dosáhl 412 mil. Kč – výborný výsledek na to, že firma prodává „levný“ sortiment, odeslala mimochodem cca 250 tisíc zásilek. Zdatně mu ale konkuruje Parfums.cz s tržbami 250 mil. (na to, že je zaměřen pouze na kosmetiku). Neznáme tržby „legendární“ Vltavy, ale odhadujeme je především díky obchodu Cybex.cz na 300+ mil. Kč, takže do první desítky by se ještě zřejmě vešla – nicméně je pravděpodobně jediným obchodem z první desítky, který se může „chlubit“ meziročním poklesem tržeb. Další možní kandidáti na první desítku? V návštěvnosti je velice vysoko Mimishop.cz, spojený se známým Mimibazarem, nicméně tržby ve stovkách miliónů ještě asi nebudou. Poněkud se „vytratilo“ známé zlínské Patro.cz, které již před dávnými lety oznámilo pokoření stovky (100 mil. Kč), doufáme, že je to nyní aspoň trojnásobek. Zajímavých čísel určitě dosahuje i známá Eva.cz, mateřská společnost je ale i provozovatelem kamenného supermarketu a dovozcem, takže „internetové“ tržby známy nejsou. Několik set miliónů zřejmě dosahuje i další známý obchod 123shop.cz (sdružuje rovněž skupinu obchodů), který ohlašuje tržby za čtvrtý kvartál loňského roku ve výši 92 mil. Kč, údaje za celý rok firma zatím nepublikovala. Mezi významné obchody rovněž jistě patří eproton.cz (HP Tronic) a datart.cz, tedy internetové „tváře“ sítí kamenných obchodů s elektronikou. Datart poskytl jedinou nápovědu, nicméně starou tři roky, kdy uvádí 10 000 objednávek za devět měsíců, eProton či HP Tronic vůbec nic, ale i zde se tržby mohou pohybovat ve stovkách mil. Kč ročně. Konečně, kuloární údaje hovoří o tržbách obchodu NejlevnejsiPneu.cz rovněž okolo 400 mil. Kč.
Z portfolia e-shopů se pak spíše vymyká Aukro.cz, které patří nepochybně k absolutní špičce v e-komerci (tržby cca 2 mld Kč), ale obchodní transakce uzavírají jejich zákazníci navzájem, tedy do našeho žebříčku přísně vzato nepatří.

Pro hodnocení celého e-komerčního trhu je zajímavý i součet. E-shopy z našeho seznamu utrží 14-16 mld Kč; jedná se o necelou dvacítku firem. Celkový počet e-shopů na českém Internetu se počítá do tisíců, přičemž těch s tržbami přes sto miliónů už je mnoho desítek, o řád níže už pak ve stovkách. Z toho lze odvodit, že celkové tržby v e-komerci (a to zatím počítáme pouze B2C segment!) v loňském roce směle přesahují 30 miliard korun.

Nejčtenější články
Analýza
Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Vánoční sezóna je prodejním vrcholem nejen pro e-shopy – to je notoricky známá pravda. Kolik ale činí vánoční vzestup prodejů, projevuje se již v listopadu nebo jen v prosinci?

Reklamní sdělení

Vánoční dárky opravdu pro každého: originální dárky i levné dárky pro rodinu i přátele. Nudíte se? Pak si nechejte darovat pod stromeček adrenalinové dárky!

Jste živnostník nebo drobný podnikatel? Založte si na Krámky.cz zdarma vlastní internetových obchod.

FastCentrik - Velký e-shop za malé peníze a do 24 hodin! Včetně bezplatného rozšiřování funkčností a vlastního vzhledu.

ShopCentrik - Internetový obchod B2C, B2B - pro velké hráče, na míru a s napojením na ekonomické systémy.

Ekonomický systém Altus Vario a e-shop? - plně automatizované propojení e-shopu a ekonomického systému šetří provozní režie a zabraňuje vzniku chyb.

SEO, PPC, PR, soutěže, zpětné odkazy – ACOMWARE - Váš konzultant pro internetové podnikání