Hlavní kategorie: Homepage
20. 03. 2013 | Redakce Netshopper

Jaká je tedy velikost českého e-komerčního trhu, 37, 44 nebo 60 miliard?

Za letitou autoritu na českém e-komerčním trhu bývá považována organizace APEK (www.apek.cz, Asociace pro elektronickou komerci), která ve spolupráci s výzkumnou organizací GfK vydává mimo jiné informační zprávy o velikosti českého e-komerčního trhu.

Jaká je tedy velikost českého e-komerčního trhu, 37, 44 nebo 60 miliard?

 

Vzhledem k tomu, že to byly zprávy jediné, byly považovány za relevantní – až do nedávné doby, kdy s vlastním odhadem přišla služba Heureka, a konečně, další svůj odhad uvedl ředitel platební služby PayU (patří do stejné skupiny jako Heureka).


Tyto odhady se od sebe bohužel dost silně liší: zatímco APEK/GfK odhaduje loňská čísla na 37 miliard, Heureka dle vlastní metodiky uvádí 44 miliard a šéf PayU pak 60 miliard.

 

Jaká je tedy skutečná velikost e-komerčního koláče? Je potřeba upozornit, že při zkoumání těchto čísel nejde pouze o velikost samotnou, ale hlavně o růst e-komerčního trhu, tedy jakým tempem a jakou dynamikou roste. Nižší čísla by signalizovala velmi zpomalený růst, ta vyšší naopak by napovídala, že e-komerce ukrajuje té kamenné „drze“ stále větší čísla.

 

Odhad ředitele služby PayU v tomto kontextu (publikován například zde na Lupě) považujeme za ne zcela „pasující“, protože zřejmě bral v potaz veškeré transakce prováděné online, tedy i část „B2B“ (obchody mezi firmami, velkoobchod atd.), dále „C2C“ (aukce) nebo tržby z oblasti slevomatů a online služeb, které my „přísně“ do klasické e-komerce (jen zboží a jen B2C) nezahrnujeme.


Naopak Heureka, která se právě na tuto oblast zaměřuje a jinou v podstatě ani neměří, má díky svému gigantické šíři záběru až tržní dominanci – který z alespoň trošku významných eshopů zde není? – o trhu daleko lepší přehled než APEK/GfK, který vlastně získává data pouze z několika velkých eshopů u nás a ostatek odhaduje.

 

Jsme dlouhodobě názoru, a zde to také publikujeme, že objem e-komerce je cca o 20% vyšší než který udávají právě ony oficiální studie APEKu a GfK, a výpočet Heureky (publikován například zde) to jen potvrzuje. Heureka mimochodem odhaduje, že letos se na Internetu protočí cca 51 miliard korun, což znamená stále udržování si vynikajícího dvacetiprocentního meziročního růstu.

 

V této souvislosti ovšem je namístě otázka, zda do e-komerčního (zbožového) trhu skutečně nepatří oblasti, které jsou buď poměrně nové a lehce se „vzpírají“ zařazení, jako jsou právě slevové servery (3-4 miliardy Kč ročně) a zda do něj rovněž nemá smysl řadit aukce a internetové bazary, což je dalších přinejmenším 5-7 miliard.


Obojí totiž – po odečtení služeb, které tvoří nemalou část byznysu „slevomatů“ – je bezpochyby zbožovou e-komercí, pouze neprováděnou přes eshopy. Pokud ano, zvýšil by se objem e-komerčních peněz o dalších více než deset miliard a směle by se přiblížil k oné šedesátimiliardové hranici.

Související články
Nejčtenější články
Analýza
Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Vánoční sezóna je prodejním vrcholem nejen pro e-shopy – to je notoricky známá pravda. Kolik ale činí vánoční vzestup prodejů, projevuje se již v listopadu nebo jen v prosinci?

Reklamní sdělení

Vánoční dárky opravdu pro každého: originální dárky i levné dárky pro rodinu i přátele. Nudíte se? Pak si nechejte darovat pod stromeček adrenalinové dárky!

Jste živnostník nebo drobný podnikatel? Založte si na Krámky.cz zdarma vlastní internetových obchod.

FastCentrik - Velký e-shop za malé peníze a do 24 hodin! Včetně bezplatného rozšiřování funkčností a vlastního vzhledu.

ShopCentrik - Internetový obchod B2C, B2B - pro velké hráče, na míru a s napojením na ekonomické systémy.

Ekonomický systém Altus Vario a e-shop? - plně automatizované propojení e-shopu a ekonomického systému šetří provozní režie a zabraňuje vzniku chyb.

SEO, PPC, PR, soutěže, zpětné odkazy – ACOMWARE - Váš konzultant pro internetové podnikání