Hlavní kategorie: Homepage
18. 11. 2009 | Redakce Netshopper

Je možné na Internetu prodávat boty? (Zappos ukazuje, že ano)

Kdyby měli i protřelí internetoví obchodníci hlasovat, které zboží není možné na Internetu rozumně prodávat, jistě by obuv byla mezi favority. Není snad jiné zboží, které je nutné si osobně, nasazením na nohu a uděláním několika desítek kroků, vyzkoušet – velikost nestačí, noha není krychle, bota buď sedne nebo nesedne, a pokud ne, nedá se koupit a nosit, ani kdyby byla sebelepší a sebelevnější.

Je možné na Internetu prodávat boty? (Zappos ukazuje, že ano)

 

Naštěstí to nevěděl pan Zappos, který před lety založil prodejnu bot s názvem (překvapivě) Zappos a byl s ní fenomenálně úspěšný – tak, že ji nedávno koupil Amazon za půl miliardy dolarů. Zappos především nabízí vrácení zboží bez jakýchkoli poplatků a jiných obezliček – nelíbí se vám, můžete zakoupené boty (i jiné zboží) vrátit do 365 (!!!) dnů od nákupu a dostanete plnou částku zpět. Jediný požadavek je, aby zboží bylo ve stavu „nové“ – tedy koupit, rok nosit a pak vrátit skutečně možné není. Zappos se zavazuje vrátit částku v plné hodnotě do 72 hodin od obdržení zboží zpět.
To ještě není vše: u Zappose vědí, že základ je vybudovat si zákaznickou důvěru. Firma se vrhla na Facebook a její stránky tam mají již 17 000 fanoušků (!), Zappos každý den umístí na Facebook jedno video z firemního života a firma se v průzkumech umístila na bronzové příčce mezi všemi americkými maloobchodníky z hlediska spokojenosti zákazníků. A jak se to Zapposovi vyplácí? Loni firma utržila miliardu dolarů – což odpovídá zhruba dvaceti miliónům párů bot. Stránky obchodu navštíví každý měsíc přes 4 milióny lidí a nakoupí každý desátý; průměrná útrata je 120 dolarů (cca 2 000 Kč).
Jak vypadají české internetové prodejny s obuví? Zatím dosti bídně. Sportovní prodejny mají v rámci sortimentu sportovního zboží obuv také v sortimentu, ale je to spíš doplňkové. Značkoví výrobci mají své stránky – zřejmě nejlepší je Bata.cz – a z nezávislých prodejců se dá po chvíli hledání najít Arno.cz (zřejmě nejširší sortiment, a i obchod působí nejprofesionálnějším dojmem) a Boty-obuv. (Domény www.bota.cz, www.boty.czwww.obuv.cz jsou, jak je dobrým zvykem, „zaparkované“ u spekulantů). A to je celkem vše… myslím, že náš trh na „českého Zappose“ teprve čeká..
Komentáře

Vložil: Jaromír HorčičkaAutor neví která bije18. 11. 2009

Nezlobte se na mě, ale celý článek je úsměvný, protože autor o tomto odvětví očividně nemá ponětí - jak to chodí v evropském modelu, který je silně odlišný od amerického. Sám provozuji shop s obuví a toto je sladká píseň, která tu je téměř nemožná. + "Arno.cz (zřejmě nejširší sortiment, a i obchod působí nejprofesionálnějším dojmem" mě dorazilo...

Vložil: Petr Lisý | ComGateRE: Autor neví která bije19. 11. 2009

Mě, neznalce bot :-), by zase zajímalo od autora reakce v čem přesně je US "obuvnický" model liší oproti CZ. resp EU modelu? Známe odlišnosti trhů, známe velikosti trhů a známe z jakým zpožděním přichází US trendy do ČR, ovšem kde přesně je "problém"? díky

Vložil: Jaromír HorčičkaRE: Autor neví která bije19. 11. 2009

Je tu tolik rozdílů, že by to bylo na článek či spíše studii:) Ve zkratce by se to dalo charakterizovat několik způsoby (vyberte si nejpřijatelnější:)) Evropský zákazník je příliš náročný a dodavatelé nejsou momentálně (snad se do několika let - tipnul bych tak 3-5 - změní) ochotní něco takového jako v US modelu akceptovat. Umíte si představit, že když si kupujete jarní obuv, já už vybírám kolekci jaro/léto na další sezónu? Umíte si představit, že vyprodáte zboží za 10mil. korun a a řeknete dodavateli, že chcete další, za xmil., ale on Vám prostě řekne "smůla, stroje jsou rozebrány a již vyrábím na příští sezónu"? Takto to funguje u evropských dodavatelů a malí, kteří by byli schopni se přizpůsobit v ČR a okolí již skoro nejsou a hlavně by to nevykryli ani z 1/10... Zappos je tam kde je díky zajímavým dohodám s výrobci, které se pohybují jinde než ve směšných desítkách milionů:)

Vložil: Jaromír HorčičkaRE: Autor neví která bije19. 11. 2009

Omlouvám se za drobné překlepy, ale už jedu od 5 ráno:) Jinak možnost by tu byla, ale bohužel velice drahá a velmi riskantní. Pokud se najde partner s 20-50mil. Kč, pak mu rád poskytnu know-how, stávající zázemí obuvnické firmy a můžeme se společně modlit, že zmíněné peníze, které investuje, budou správným vkladem do správného trendu:) Nicméně ano, šance je tu i nyní. Jsou i další možnosti, ale jak jsem psal výše, je toho až moc na malé okénko diskuze a jednalo by se pravděpodobně jen o zajímavou diskuzi, ale realita leží bohužel v jiných rukách.

Vložil: Jirka D.RE: Autor neví která bije23. 11. 2009

Nevím v čem vidíte problém, že by to u nás takto nešlo. Snad jen jediný bod a tím je těch 365 dní na výměnu. Minulý rok sem dostal k vánocům Steelky, které mně rodiče koupili v obchodě www.abtulip.com , rodiče netrefili velikost ale v obchodě neměli problém mně je vyměnit za jinou a to i přes to, že sem žádal o výměnu až skoro po měsíci od zakoupení díky vánocům. Velmi doboru zkušenost s tímto obchodem mají i moji kámoši a vždy výměna za jinou velikost nebyla pro prodjece problémem, tak proč by to měl být problém i pro jiné prodejce.

Vložil: Jaromír HorčičkaRE: Autor neví která bije23. 11. 2009

Jenomže o tom ten problém absolutně není. Já Vám zboží klidně vyměním i za půl roku, když budu mít zboží na výměnu. Steely jsou specifické ve sve módnosti - prakticky se nemění, a proto není problém je kdykoli objednávat. Stejný model steelů jste mohl koupit před pěti lety, dnes i za pět let. Nelze srovnávat steelky s módní obuví!

Vložil: RedakceProdej bot na Internetu28. 11. 2009

Myslím, že není vhodné hned napadat, lepší by bylo uvést argumenty. Vy (pan Horčička) uvádíte, že vám připadá úsměvné, když redakce napíše, že nějaký obchod s obuví jí připadá nejprofesionálnější. Sám jiný provozujete. Proč se nepochlubíte názvem svého obchodu a neuvedete, v čem je profesionálnější než od konkurenta? Pak k vlastnímu tématu - prodeji bot v EU a US. Trochu zlomyslně řeknu, že když někomu něco nejde, tak si hned najde dvacet výmluv. Kupodivu i v té americe. Tam taky všichni psali, že boty se nedají na netu prodávat, a uváděli víceméně stejné důvody jako pan Horčička. No a pak přišel Zappos. Uvádíte, že Zappos je "jinde" díky dohodám s výrobci. Nezapomínáte na to, že Zappos byl ze začátku tak malý jako pan Horčička a váš obchod? Proč to jemu šlo a vám ne? Nechceme samozřejmě říkat, že prodej obuvi na Internetu je procházka rajskou zahradou, ale zase tak obrovské rozdíly mezi Evropou a Amerikou není. Redakce.

Vložil: Jaromír HorčičkaRE: Prodej bot na Internetu29. 11. 2009

Dobrý den, reakce neměla rozhodně vyznít jako napadání, nicméně jako pozastavení se nad tím, že píše někdo o věci, které očividně nerozumí. Název obchodu jsem neuvedl záměrně - 1/ nechtěl jsem, aby to vyznělo jako reklama 2/abych pak viděl nerelevantní odkazy díky této diskuzi. Neříkám, že obchod, který se podílím provozovat je extra profesionální. Má spoustu chyb, a proto se neustále upravuje:) Myslím, že již nemá smysl se vyjadřovat dále k článku. Jednoznačně se naše názory rozcházejí. Neřekl jsem, že to nejde (i u nás má např. Baťa obrovské možnosti).

Vložil: Marek MajerRE: Prodej bot na Internetu05. 01. 2010

Dobrý den. Nedá mi to a musím se v této diskuzi ve zkratce vyjádřit. Ve většině bodů musím dát za pravdu panu Horčičkovi. Rozdíl mezi trhem v USA a trhem v ČR je obrovský - je to dáno samozřejmě zejména velikostí trhu. Zappos nezačínal úplně od nuly - zakladateli se podařilo sehnat investora, který celý projekt zafinancoval (doporučuji si přečíst celý článek o zappos - myslím že odkaz na něj najdete například na blogu podnikanivusa.com). Dokáži si nicméně představit obdobu tohoto projektu v rámci EU (v rámci ČR je to nemožné vzhledem k velikosti trhu). Člověk, který by se do něčeho podobného pustil by za sebou ale musel mít velký kapitál a stál by před složitějším úkolem než zakladatel zappos - v USA stačí angličtina, evropský projekt by ale musel mít X jazykových mutací. K tomuto tématu by setoho dalo napsatještě mnoho... Já v tuto chvíli provozuji obchod se sportovní obuví - www.botynasport.cz a snažím se některé věci ze zappos aplikovat - například bezplatná výměna, pokud Vám nesedne velikost (neplatíte ani další poštovné!) - je to ovšem často na úkor zisku - tzn., že v některých případech je zisk z objednávky nulový někdy i záporný. Věřím ale, že seto v dlouhém horizontu vyplatí ve věrných zákaznících....to ale uvídíme za párlet:-) Omlouvám se za případné překlepy v tomto komentáři - okénko pro jeho vkládání je velmi malé a človwku se to pak po sobě ani nechce číst - připomínka pro provozovatele webu:-))

Vložil: Jaromír HorčičkaRE: Prodej bot na Internetu05. 01. 2010

S p. Majerem se dá až na pár detailů souhlasit. Obdoba Zapposu v Evropě by musela být mnohem dravější a především se domnívám, že je třeba obrovského kapitálu, který prostě firma s ročním obratem v řádu pouhých milionů max desítek milionů ani mít nemůže. Dále je tu mnohem komplikovanější právo než v USA apod. I já si přihřeju polívčičku:) Pan Majer zmínil bezplatnou výměnu. To bereme v našem obchodě jako samozřejmost (ekonomický dopad raději nezmiňuji) Jak koukám na zmíněný obchod p. Majera, tak bych se chtěl zeptat, zda vzhledem k dodacím termínům drží vlastní sklady, protože pohled na situaci je pak zcela rozdílný... Popravdě nevím, jak je to se sportovní obuví, ale domnívám se, že to bude ještě složitější na prodej než ostatní.

Vložil: RedakceRE: Prodej bot na Internetu15. 01. 2010

Myslím, že toto je hodně uhnutí od původního tématu. Zappos není význačný tím, že (například) vyměňuje nepadnoucí boty zdarma. To nabízejí i na americkém trhu desítky, možná stovky jeho konkurentů... přesto má právě Zappos famózní pověst. Proč? Protože se dokáže o zákazníky starat s naprosto fantastickou péčí, která začíná tím, jak jsou udělány stránky obchodu a jejich obsah, přes zákaznický feedback a reakce na něj, přes přímou (telefonickou atd.) komunikaci se zákazníkem. Ano, a končí to pak u výměny nepadnoucích bot. Ale opravdová výjímečnost Zapposu - u které si myslíme, že JE REPLIKOVATELNÁ u nás - je právě v té osobní péči, v jakémsi doslova fanatickém nadšení pro každého zákazníka, které se pak promítá do prodejů.

Vložil: Jaromír HorčičkaRE: Prodej bot na Internetu16. 01. 2010

S tím s Vámi bude každý souhlasit. Nicméně v dnešní době je to nutnost nikoli něco navíc! např před 2 dny nám do firmy přišel e-mail od nejmenovaného zákazníka: "Chci Vám poděkovat za skvělé vyřízení mé objednávky číslo XXX ve Vašem internetovém obchodě.Takto si představuji vyřizování objednávek na internetu. Nejen že zboží přesně odpovídalo mému požadavku, ale i rychlost dodání byla skutečně blesková.Od odeslání objednávky do převzetí zboží uplynulo 21 hodin. Jenom pro informaci uvádím, že uvedený den jsem dopoledne strávil čtyři hodiny hledáním uvedeného zboží v sedmi obchodech v Brně, bohužel bez výsledku. Ještě jednou bych chtěl poděkovat Vašim pracovníkům, kteří se na tom podíleli.."... Myslím, že takovéto reakce může i Zappos závidět:)

Vložil: PetrHmmm :-) bože12. 10. 2011

Tak Zappos založil pan Zappos :-), jo,jo :-) Zajímavé, že výkonný ředitel, investor a autor myšlenky to ve své knize popisuje "trochu" jinak: Tony Hsieh Jednoho dne jsem dostal zprávu od chlapíka jménem Nick, který říkal, že právě rozjel stránky nazvané shoesite.com. Napadlo ho udělat takový Amazon pro boty a stát se největším online obchodem s obuví na světě. Nick shrnul celý návrh do tří vět: „Obuvní průmysl má v USA hodnotu 40 miliard dolarů ročně a z toho 2 miliardy dělají prodeje přes katalog. Je pravděpodobné, že prodej přes internet bude dál růst. Dále je pravděpodobné, že v blízké budoucnosti budou lidi dál nosit boty.“ Nick se mě taky zeptal, co bych říkal na slovo „Zapos“, odvozené ze zapatos, španělského slova pro boty, jako název pro firmu. Řekl jsem mu, že kvůli jasnější výslovnosti v angličtině by tam měl přidat ještě jedno p. A tak se zrodil název „Zappos“. A prodej Amazonu byl za cca 1,2 miliardy... Možná by to chtělo si tom něco zjistit než začnu psát :-)

Vložil: moniprodej bot08. 04. 2014

Oblečení, boty, šperky i doplňky nakupuju i prodávám přes http://obleceni-obuv.hyperinzerce.cz! Mrkněte!
Související články
Nejčtenější články
Analýza
Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Vánoční sezóna je prodejním vrcholem nejen pro e-shopy – to je notoricky známá pravda. Kolik ale činí vánoční vzestup prodejů, projevuje se již v listopadu nebo jen v prosinci?

Reklamní sdělení

Vánoční dárky opravdu pro každého: originální dárky i levné dárky pro rodinu i přátele. Nudíte se? Pak si nechejte darovat pod stromeček adrenalinové dárky!

Jste živnostník nebo drobný podnikatel? Založte si na Krámky.cz zdarma vlastní internetových obchod.

FastCentrik - Velký e-shop za malé peníze a do 24 hodin! Včetně bezplatného rozšiřování funkčností a vlastního vzhledu.

ShopCentrik - Internetový obchod B2C, B2B - pro velké hráče, na míru a s napojením na ekonomické systémy.

Ekonomický systém Altus Vario a e-shop? - plně automatizované propojení e-shopu a ekonomického systému šetří provozní režie a zabraňuje vzniku chyb.

SEO, PPC, PR, soutěže, zpětné odkazy – ACOMWARE - Váš konzultant pro internetové podnikání