Hlavní kategorie: Homepage
08. 10. 2009 | Redakce Netshopper

Behaviorální marketing? Málokdo mu rozumí a uživatelé jej odmítají

Reklama šitá na míru naráží na obavy ze ztráty soukromí.

Behaviorální marketing? Málokdo mu rozumí a uživatelé jej odmítají

Měl to být jeden z hitů internetového marketingu: na Internetu přece dovedeme přesně vystopovat a rozpoznat chování uživatelů, můžeme tedy na ně cílit reklamu s jinde nedosažitelnou přesností. Marketéři navíc tvrdí, že takovou reklamu budou uživatelé přijímat s radostí, nikoli odmítat – neboť jim bude nabízet přesně to zboží, po kterém touží, a nebude je zaplavovat reklamami na věci, které je vůbec nezajímají.

Realita je ale přesně opačná. Výzkumy ukazují, že uživatelé nechtějí, aby jim marketéři šili reklamu na tělo. Obava je přirozená – uživatelé se obávají o zneužití příliš citlivých informací o jejich chování na Internetu, a nechtějí, aby nad jejich osobními informacemi měl kontrolu někdo jiný. Je to přitom změna oproti předchozím letům – zatímco studie z let 2006 až 2008 tvrdili, že uživatelé se většinově (70%) zajímají o to, aby mohli shlížet personalizovanou reklamu, nové údaje naopak ukazují, že si začali být velmi silně vědomi rizik, které to přináší, a většinově ji nyní odmítají. Dnes dvě třetiny (přesně 66%) uživatelů tvrdí, že přímo nechtějí, aby reklama na Internetu byla (na základě jejich chování) šita jim na míru, méně než třetině (32%) to nevadí.

Méně jsou pak uživatelé v opozici oproti personalizovaným slevovým nabídkám: zde říká „ne, děkuji“ 49% z nich, jen o něco menší část (47%) říká „ano, prosím“. A dokonce ani v otázce personalizovaného zpravodajství je proti většina – 57% proti 40%.

Je tedy behaviorální marketing mrtvý? Je možné jej prosazovat proti vůli uživatelů? To jsou zásadní otázky, na které internetoví experti neznají odpověď. Zatímco pro marketéry by to byl nemalý přínos, dobře si uvědomují, že jít zřetelně proti zájmu uživatelů a jen posilovat jejich obavy o ztrátu soukromí prakticky není možné.

 

Komentáře

Vložil: David ŠpinarOdmítání?26. 10. 2009

Deklarované odmítání behaviorální reklamy je z hlediska účinnosti takové reklamy zcela irelevantní. Je úplně jedno, že se to lidem nelíbí, když tomu stejně "ochotně" podléhají. Viz např. personalizované nabídky zboží na Amazonu.

Vložil: intelektuálRE: Odmítání?23. 07. 2010

Jenže když nemáš Tv tak je ti to u prdXXe.Z vysoka na to seXXš

Vložil: FilosofJak to poznají?26. 10. 2009

Když to ti uživatelé tak odmítají - jak poznají, že reklama je cílená na ně a není obecně pro všechny? :-)

Vložil: Marek RolnýZdroje výzkumu?27. 10. 2009

Z jakých zdrojů pocházejí uvedená čísla? Jak velký vzorek a jakým způsobem byl zkoumán?
Nejčtenější články
Analýza
Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Vánoční sezóna je prodejním vrcholem nejen pro e-shopy – to je notoricky známá pravda. Kolik ale činí vánoční vzestup prodejů, projevuje se již v listopadu nebo jen v prosinci?

Reklamní sdělení

Vánoční dárky opravdu pro každého: originální dárky i levné dárky pro rodinu i přátele. Nudíte se? Pak si nechejte darovat pod stromeček adrenalinové dárky!

Jste živnostník nebo drobný podnikatel? Založte si na Krámky.cz zdarma vlastní internetových obchod.

FastCentrik - Velký e-shop za malé peníze a do 24 hodin! Včetně bezplatného rozšiřování funkčností a vlastního vzhledu.

ShopCentrik - Internetový obchod B2C, B2B - pro velké hráče, na míru a s napojením na ekonomické systémy.

Ekonomický systém Altus Vario a e-shop? - plně automatizované propojení e-shopu a ekonomického systému šetří provozní režie a zabraňuje vzniku chyb.

SEO, PPC, PR, soutěže, zpětné odkazy – ACOMWARE - Váš konzultant pro internetové podnikání