Hlavní kategorie: Homepage
23. 02. 2010 | Redakce Netshopper

Osobní odběr zboží se prosazuje z Česka do světa

České eshopy se mohou pyšnit průkopnictvím v jedné věci. Zřejmě nikde nejsou osobní odběry zboží tak časté a tak využívané jako u nás. Svět, zdá se, tuto možnost teprve objevuje.

Osobní odběr zboží se prosazuje z Česka do světa

Osobní odběr zboží je českým hitem. Zejména tuzemské internetové obchody s drahou technikou (počítače a jiná digitální či audio/video technika) uvádějí až omračující čísla – i když spíše mimo záznam, tak uvádějí, že například zákazníci z velkých měst (Praha, Brno) si vyzvedávají až 80 % objednaného zboží osobně namísto toho, aby si jej nechali dovézt přepravními službami. Vzniká tak vlastně hybridní shop, který není ani čistě kamenným, ani internetovým – a internetoví prodejci vlastně neradi přiznávají, že zákazníci rádi chodí „do krámu“ místo aby využívali nejen objednávání, ale i dodání zboží na dálku.

 

Osobní odběr zboží v zahraničí

 

Report emarketeru nazvaný „Objednej online, vyzvedni v obchodě“ ukazuje, že světoví e-obchodníci tuto možnost spíše zvažují a bojují s překážkami. Na dotaz, zda e-obchodníci tuto službu poskytují, odpovědělo cca 66 % z nich záporně (!). A pouze 17 % z dotazovaných nabízí duální možnost buď vyzvednutím v obchodě nebo zasláním, zbytek vlastně nefunguje jako standardní e-shop, ale jen jako internetová výloha kamenného obchodu (zbývajících 17 %). Emarketer se přitom dotazuje především velkých e-shopů – myslíme, že v České republice by dosáhl několikanásobně vyššího procenta těch e-shopů, které jak dodávají na dálku, tak umožňují osobní odběr.


Svět nás ale možná dožene… průzkum rovněž uvádí, že světoví e-obchodníci tuto možnost hodlají zavést: 7,3% v nejbližších měsících, 36,6% do konce letošního roku a 22% zatím nemá v tomto směru žádné plány.

 

Je osobní odběr výhodou?

 

Je nicméně těžké říci, zda příklon k osobním odběrům je „pokrokem“ – a důvody, proč se mu ve světě bránili, jsou docela zřejmé. Osobní odběry výrazně zvyšují náklady e-shopu: velké subjekty mají obvykle zcela oddělenou logistiku od administrativy (vybudovaná logistická centra v místech, kde není možné nebo vhodné zřizovat „prodejny“), české e-shopy, které jsou menší, mívají obvykle „vše v jednom“ a není pro ně problém si otevřít jakési výdejní okénko.

 

Navíc ve velkých zemích je už žádáno více výdejových center – těžko si představit, že by v USA zákazníci lítali ze San Francisca do New Yorku k okýnku si vyzvednout zboží – a to už přináší jednoznačně jak zvýšené náklady, tak potřebu technicky i logisticky precizního, komplikovaného řešení. Dá se tak prohlásit, že popularita osobních odběrů u nás je dána především geografickou „malostí“ českého trhu, který je navíc koncentrován do několika center.

 

Komentáře

Vložil: Richard Holasv Čechách23. 02. 2010

Jedna OT jazykově-věcná poznámka/dotaz – „v Čechách by dosáhl…“ – předpokládám správně, že myslíte celou ČR, nejen její západní část, tj. Čechy?

Vložil: NetshopperRE: v Čechách23. 02. 2010

První možnost je správně:) Text byl upraven. Díky za upozornění.

Vložil: MarekRE: v Čechách19. 02. 2012

http://velkoobchod-potraviny-a-drogeri.webnode.cz/

Vložil: mikiCena23. 02. 2010

Ona za to může hlavně cena, Češi jsou spořiví. Nakupuji-li zboží za 300 Kč a doprava stojí 150 Kč, samozřejmě zde osobní odběr znamená úsporu celé třetiny ceny.

Vložil: Martin HruškaRE: Cena23. 02. 2010

Asi tak. Zatímco zahraniční obchodník posílá skoro zadarmo (zahraniční pošty nabízejí extrémní množsteví slevy), českého obchodníčka pošta neskutečně oholí.

Vložil: ŠamanRE: Cena23. 02. 2010

Musim se priznat ze pocitac (komponenty) jsem si vybral pohodlne na eshopu, ale nez si nechat zasilku za 30k poslat postou, radeji jsem si z Liberce do Praglu zajel osobne. (Videl jsem jak nektere spolecnosti zachazi s baliky a pri predstave ze to je muj novy monitor mi vstavaly vlasy hruzou.) A to prestoze jsem mel ridicak jen mesic.. Kdybych obednaval HF vez nebo telku, dojedu tam zase. Na druhou stranu, nechat si privest zbozi az do prace je luxus. Na sluchatka, hry a vubec na vsechno neprilis snadno rozbitneho je to super.

Vložil: VojtěchRE: Cena27. 02. 2010

Smutné je, že já jako obchodník samozřejmě umožňuji osobní odběr pro lepší věrohodnost atd. Bohužel i tak někteří zákazníci nepochopí, že se věnuji e-shopingu a ne klasickému kamennému prodeji a zkrátka když platí 90,- a mají v ruce 1000,- tak prostě v kase tolik nemám :-)

Vložil: MarekRE: v Čechách19. 02. 2012

http://velkoobchod-potraviny-a-drogeri.webnode.cz/
Související články
Nejčtenější články
Analýza
Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Vánoční sezóna je prodejním vrcholem nejen pro e-shopy – to je notoricky známá pravda. Kolik ale činí vánoční vzestup prodejů, projevuje se již v listopadu nebo jen v prosinci?

Reklamní sdělení

Vánoční dárky opravdu pro každého: originální dárky i levné dárky pro rodinu i přátele. Nudíte se? Pak si nechejte darovat pod stromeček adrenalinové dárky!

Jste živnostník nebo drobný podnikatel? Založte si na Krámky.cz zdarma vlastní internetových obchod.

FastCentrik - Velký e-shop za malé peníze a do 24 hodin! Včetně bezplatného rozšiřování funkčností a vlastního vzhledu.

ShopCentrik - Internetový obchod B2C, B2B - pro velké hráče, na míru a s napojením na ekonomické systémy.

Ekonomický systém Altus Vario a e-shop? - plně automatizované propojení e-shopu a ekonomického systému šetří provozní režie a zabraňuje vzniku chyb.

SEO, PPC, PR, soutěže, zpětné odkazy – ACOMWARE - Váš konzultant pro internetové podnikání