Hlavní kategorie: Rady a návody
24. 08. 2011 | Redakce Netshopper

V čem si váš obchod prohlížejí vaši zákazníci?

A proč by nás to vůbec mělo zajímat? Následující řádky vám ukáží, že poukd nemáte i tuto drobnost dobře "zmáknutou", můžete přicházet o spoustu nakupujících.

V čem si váš obchod prohlížejí vaši zákazníci?

 

Myslíte si, že to není důležité? Tak se zamyslete ještě jednou a zkontrolujte si, jestli váš e-shop pracuje dobře i v těch prohlížečích, které považujete za obskurní; možná přicházíte o deset nebo třicet procent zákazníků.

Jak známo, standardy pro vytváření stránek existují, ale méně se dodržují – a to bohužel platí i pro prohlížeče. Tvůrce e-shopu si nemůže být jistý, že když vytvoří web „podle standardů“, že bude ve všech prohlížečích perfektně zobrazován – musí to zkontrolovat ručně a případně upravit.

Pro zjištění, jaké prohlížeče používá český trh, se nejvíce hodí statistiky Toplistu (www.toplist.cz), a aktualizovanou tabulku prohlížečů naleznete vždy na této adrese: http://history.toplist.cz/stat/?a=history&type=1. Vidíte z ní následující:

  • nejpoužívanějším prohlížečem jedné verze je Firefox (zde se skrývá pod názvem jádra „Gecko“), jehož podíl navíc pomalu, ale vytrvale stoupá: za rok z 34% na 39%.
  • Pokud sloučíme verze, pak je ale jedničkou Internet Explorer od Microsoftu, který má 32% v novější verzi 7 a 18% ve starší verzi 6 (a ještě cosi nepatrného v úplně prastarých verzích), celkem tedy 50%. Nicméně jeho celkový podíl klesá.
  • Kupodivu – v tom je Česká republika poměrně výjimečná – se daří i prohlížeči Opera, který dosahuje 7% a za rok dokázal vyskočit o skoro polovinu (z 5%).
  • Ostatní prohlížeče dosahují v souhrnu pár procent.

V praxi vidíme nejčastější zanedbávání optimalizace pro Firefox a Operu. Pro Microsoft Internet Explorer se weby většinou vytvářejí, tj. za běhu se kontrolují, a v tomto prohlížeči málokdy bývá problém. Ale z grafu vyplývá, že polovina uživatelů přistupuje na vaše obchody z jiného prohlížeče!

(Mimochodem, pokud byste se chtěli podívat na využívání prohlížečů na světě, doporučuji tuto adresu. V nich má MSIE trošku vyšší a Firefox trochu nižší podíl, Opera se používá 10x méně než v ČR).

U Firefoxu bývá ještě jeden záludnější problém, se kterým se popasuje málokdo. Tento prohlížeč je totiž známý existencí velkého množství doplňků (add-onů, pluginů), které jsou velice hojně používány. A ty mohou prohlížení stránek výrazně zkomplikovat! Zmiňme dva z nejčastějších a nejprekérnějších doplňků:


- NoScript: velmi užitečný, ba základní doplněk pro všechny, kteří se starají o svou bezpečnost. Tento užívaný doplněk (každý týden si jej stáhne a nainstaluje půl miliónu lidí!) automaticky vypíná na všech adresách skripty, tj. nejčastěji JavaScript a Javu, a nechá na vás, abyste ji ručně (pro danou adresu, tj. doménu 2. řádu) povolili. S NoScriptem jste nesmírně silně zabezpečení před škodlivým kódem, který by mohl na váš počítač zvenku přijít; i když se dostanete na škodlivou adresu (kde útočník je), NoScript jej zablokuje. Odvrácená strana je, že pokud „bezpečný web“ (například e-shop) používá například JavaScript, ve Firefoxu „nefunguje“, dokud jej nezařadíte mezi bezpečné.

- AdBlock Plus: další populární doplněk, který ze stránek vyblokovává reklamy. Díky chytrému algoritmu je schopen ve velké většině případů zjistit, co je na stránce reklama a odstraní ji, navíc tak elegantně, že po ní nezůstane volná díra (popřesouvá další elementy na stránce). Opět, odvrácenou stranou může být to, že například na e-shopu se jedná o upoutávky na vlastní produkty obchodu, které mohou být pro zákazníka užitečné.

Tvůrce e-shopu by měl zejména na tyto dva případy myslet, a pokud ne, měli byste mu to vy jako zákazník připomenout, a zejména si váš web prohlédnout ve Firefoxu s těmito dvěma doplňky zapnutými. Horší z obou je blokování JavaScriptu: některé weby (a e-shopy) toto nemají nijak ošetřeno, a dost často jednoduše zobrazí nefunkční stránku, prázdnou či jinak nepoužitelnou. Řešení je velmi jednoduché: web může snadno detekovat, má-li prohlížeč zapnutý JavaScript, a pokud zjistí, že nemá, pobídnout jej k jeho zapnutí. (Existuje i druhé řešení: vyhnout se používání JavaScriptu na stránkách). V případě AdBlocku by se spíše měl provozovatel obchodu zamyslet, jakou metodu používá k zobrazování vlastních reklam – dosti často totiž provozovatelé, kteří si chtějí ušetřit práci s vlastním řešením, využívají různé volně dostupné reklamní systémy; ty jsou ale AdBlockem suverénně blokovány.

Komentáře

Vložil: roxtorchrome29. 08. 2011

nechybí v článku zmínka o Chrome/Webkitu?:)
Nejčtenější články
Analýza
Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Vánoční sezóna je prodejním vrcholem nejen pro e-shopy – to je notoricky známá pravda. Kolik ale činí vánoční vzestup prodejů, projevuje se již v listopadu nebo jen v prosinci?

Reklamní sdělení

Vánoční dárky opravdu pro každého: originální dárky i levné dárky pro rodinu i přátele. Nudíte se? Pak si nechejte darovat pod stromeček adrenalinové dárky!

Jste živnostník nebo drobný podnikatel? Založte si na Krámky.cz zdarma vlastní internetových obchod.

FastCentrik - Velký e-shop za malé peníze a do 24 hodin! Včetně bezplatného rozšiřování funkčností a vlastního vzhledu.

ShopCentrik - Internetový obchod B2C, B2B - pro velké hráče, na míru a s napojením na ekonomické systémy.

Ekonomický systém Altus Vario a e-shop? - plně automatizované propojení e-shopu a ekonomického systému šetří provozní režie a zabraňuje vzniku chyb.

SEO, PPC, PR, soutěže, zpětné odkazy – ACOMWARE - Váš konzultant pro internetové podnikání