Hlavní kategorie: Homepage
21. 04. 2009 | Redakce Netshopper

V krizi se e-shopům daří lépe než jejich kamenným kolegům

Dopadá krize na všechny maloobchodníky stejně, nebo si někteří mohou stýskat a jiní výskat? Průzkum ukazuje, že Internet patří k těm druhým.

Krize? To už jsme někde slyšeli... Světem se prohání recese, ale dospěl její studený dech i k internetovým obchodům? Průzkum renomované firmy Comscore (provádí mimochodem i měření návštěvnosti největších světových webů a její čísla jsou v branži jakýmsi „etalonem“) dává odpověď : ano, ale...

Jak ukazuje tabulka níže, v hlavních netshopperských kategoriích nastal meziroční pokles (srovnávala se vánoční sezóna 2007 – 2008), a celkový pokles v hodnotě objednávek pak činil 3%. Nezapomeňme ale, že celkový pokles tržeb v maloobchodě byl podstatně vyšší (5-6%) – internetové obchody ukázaly svou tradiční sílu pro nepříznivé doby, kdy lidé hledají na webu úspory, které jim kamený obchod nenabízí. Pokud srovnáme některé kategorie, pak prodej oblečení v kamenných krámech klesl o 17% (na webu 4% vzestup), v elektronice pokles o 20% (na webu pokles o 5%).

 

Vánoční prodeje na světových e-shopech, porovnání 2007/2008

Kategorie

Meziročně %

Sport a fitness

18%

Video hry, konzole, příslušenství

14%

Oblečení

4%

Knihy a časopisy

-1%

Spotřební elektronika

-5%

Květiny, přáníčka, dárky

-7%

Hračky

-7%

Počítače (HW)

-8%

Dům, byt, zahrada

-14%

Vstupenky

-18%

Hodinky a šperky

-24%

Software bez her

-24%

Kancelářské zařízení

-30%

Hudba a videa

-32%

 

Tabulka ukazuje velké rozpětí, od vzestupu o 18% (těžko vídané číslo v dobách krize) až o třetinový pokles. Velmi dobře ale naznačuje, které kategorie na webu jsou „in“ a které „out“:

-         Hudba a video setrvale klesá a stává se už téměř neprodejným artiklem. Totéž platí i u českých internetových obchodů – toto dříve kamenné zboží přechází na digitální šíření (stahování, ať již legální nebo ne)

-         Pokles kancelářského zařízení zcela jistě souvisí s krizí, neboť toto zařízení se kupuje do firem a tam se panicky škrtá všechno

-         Významný je i pokles v hodinkách a špercích, tedy ve zboží obvykle spadajícím do luxusu: potvrzuje to i jiné zprávy, že prodej luxusního zboží krize zasáhla vůbec nejhůře

-         Naopak si nejlépe vede kategorie oblečení, ať již sportovního (fitness), tak i ostatního. Ne že by si lidé doplňovali šatníky více než dříve, ale toto odvětví přicházelo na Internet jako poslední a stále ještě má velice daleko k nasycení. Je to samozřejmě dáno i tím, že panuje (a možná velmi mylná!) představa, že oblečení se přes Internet prodává těžko, že je nutné jej vidět, osahat, vyzkoušet. Úspěšní internetoví prodejci oblečení vám ale rádi potvrdí, že to je předsudek a že se jim daří jako nikdy.

 

(Zdroj výzkumu: Comscore.com)

 

Nejčtenější články
Analýza
Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Vánoční sezóna je prodejním vrcholem nejen pro e-shopy – to je notoricky známá pravda. Kolik ale činí vánoční vzestup prodejů, projevuje se již v listopadu nebo jen v prosinci?

Reklamní sdělení

Vánoční dárky opravdu pro každého: originální dárky i levné dárky pro rodinu i přátele. Nudíte se? Pak si nechejte darovat pod stromeček adrenalinové dárky!

Jste živnostník nebo drobný podnikatel? Založte si na Krámky.cz zdarma vlastní internetových obchod.

FastCentrik - Velký e-shop za malé peníze a do 24 hodin! Včetně bezplatného rozšiřování funkčností a vlastního vzhledu.

ShopCentrik - Internetový obchod B2C, B2B - pro velké hráče, na míru a s napojením na ekonomické systémy.

Ekonomický systém Altus Vario a e-shop? - plně automatizované propojení e-shopu a ekonomického systému šetří provozní režie a zabraňuje vzniku chyb.

SEO, PPC, PR, soutěže, zpětné odkazy – ACOMWARE - Váš konzultant pro internetové podnikání