Hlavní kategorie: Homepage
24. 02. 2010 | Redakce Netshopper

Výzkum E-commerce 2009: Češi rádi nakupují na internetu!

Jak se chovají čeští uživatelé internetu v eshopech? Jak často nakupují, proč nakupují a co by je podnítilo k většímu utrácení na internetu? Právě na tyto otázky se snaží najít odpověď unikátní průzkum E-commerce 2009.

Výzkum E-commerce 2009: Češi rádi nakupují na internetu!

Společnost Gemius, realizující na českém trhu výzkumy návštěvnosti domácích webů, spolu s portály Seznam a Centrum provedla koncem loňského roku rozsáhlý dotazovací průzkum zaměřený na nakupování na internetu E-commerce 2009. Jak dopadl a co je na něm zajímavého?

Češi nakupují na Internetu rádi

 

Více než polovina uživatelů nakupuje na českém internetu „ráda“, negativně se k tomuto způsobu trávení času vyjádřilo 20 %. Toto číslo je vyšší než u nakupování obecně, a jak ukáží data, Češi mají internetové nakupování v oblibě ze zcela jasných a specifických důvodů, které tento způsob nákupů odlišuje od nakupování v kamenných krámech.

 

Na prvním místě důvodů obliby e-nakupování je úspora peněz (34 % uživatelů); je vidět, že internet je stále – a nepochybně právem – vnímán jako místo, kde se nakupuje levněji než v kamenném obchodě. Na druhém místě, ovšem už s odstupem, je úspora času (24 % uživatelů). Zde je dobře vidět rezervu českých e-shopů v marketingu: jen čtvrtina uživatelů si dobře uvědomuje, že nákup na internetu je v porovnání s nákupem v kamenném obchodě podstatně rychlejší (Průzkum se týkal jen nepotravinářského zboží – pozn. red.).

 

Eshopy výzkum

 

Další důvody jsou už podstatně méně zastoupené. 17 % uživatelů si cení internetu jako místa, kde nakoupí produkty nejvyšší kvality; i to je pozitivní zjištění, obáváme se však, že toto malé procento spíše nakupuje na vysoce specializovaných obchodech zboží, které obecně není v kamenných krámech vůbec k dostání. 14 % uživatelů pak považuje e-nakupování za „příjemné strávení času“.

 

Internet jako zásadní zdroj informací o produktech

 

Pro uživatele českého internetu je toto médium s obrovskou převahou místem, kde získávají informace o výrobcích nebo službách, které si hodlají pořídit. Internet je na prvním místě u všech sledovaných komodit (zboží dlouhodobé spotřeby, případně služby). Například u elektro-zboží využívá internet jako zdroj informací 56 % uživatelů, u mobilů 52 %, u hardware a software pak 45 %, u digitálního fota 43 %.

 

Druhým nejvýznamnějším zdrojem informací jsou pak prodejci sami – zákazník se tedy „sebere“ a jde se tázat prodejce do specializovaného obchodu, ten se pohybuje od 14 do 25%. Další zdroje jsou pak už vysloveně doplňkové a pohybují se v jednotkách procent – patří sem přátelé a rodina, rodina a odborný tisk. Podobné hodnoty jsou též u služeb; internet je nejsilnějším informačním zdrojem pro oblast cestování (55 %), pro jízdenky a letenky (49 %), a nejslabší je u vstupenek do kina nebo divadla (39%), ale i zde je silnější než jakýkoli jiný zdroj.

 

Eshopy: levnější, ale riskantnější?

 

Dotaz na vztah zákazníků k internetu se části kryje s první otázkou. 65 % respondentů souhlasí s názorem, že nakupování na internetu je levnější než v kamenných obchodech, 57 % je názoru, že tento druh nákupu šetří čas, ale překvapivě 33% respondentů se stále domnívá, že nakupování na internetu je nebezpečné. Tato čísla se příliš nevyvíjejí od podobných dotazů v předchozích letech, a zejména v oblasti nebezpečí nákupů na internetu mají obchodníci co dohánět. Zdá se, že nejen ujišťování, ale i nejrůznější garance bezpečného nákupu jsou stále potřeba.

 

Vyhledávače a porovnávače cen získávají na popularitě. Ale kde zůstalo Zboží?

 

Porovnávače cen vyskočily v meziročním srovnání na dvojnásobek v popularitě. Přesto ale je jejich procento nižší, než si mnozí myslí – zatím 6 % uživatelů internetu začíná nákup u porovnávačů cen (skok z 3 %).

 

Pozoruhodné je, že výzkum ukázal, že nejpopulárnějšími porovnávači jsou Heuréka (www.heureka.cz) a Nejlepší ceny (www.nejlepsiceny.cz). Nejnavštěvovanější cenový vyhledávač Zboží (www.zbozi.cz) není ve výzkumu vůbec jmenován; je možné, že není považován za porovnávač?

 

Graf eshopping v ČR 

Přítomnost a budoucnost

 

Na internetu dle tohoto průzkumu nakupuje 81 % uživatelů internetu, 19 % dosud nikdy nenakoupilo. Procento e-shopperů tak opět stouplo, což asi není překvapivé.

 

A výhled do budoucna? Lehce optimistický. Mírná většina (60 %) hodlá nakupovat stejně jako dosud, 24% ale častěji než dosud a 1 % pak méně častěji než dosud (zbytek odpovídá „Těžko říci“). Internetové nákupy čeká i v dalších letech nepochybně růst, a to i přes pokračující stagnaci či pokles celkového maloobchodu; růst ale lze očekávat v jednotkách procent a až teprve po oživení maloobchodu (zřejmě od roku 2011) může vyrůst nad 10 %.

 

Pozn. Prezentovaná data jsou součástí podrobnějšího výzkumu E-Commerce 2009, jehož obsah je možné si objednat u společnosti Gemius. Plná verze zprávy z roku 2008 je ke stažení zde.

 

 

 

Související články
Nejčtenější články
Analýza
Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Vánoční sezóna je prodejním vrcholem nejen pro e-shopy – to je notoricky známá pravda. Kolik ale činí vánoční vzestup prodejů, projevuje se již v listopadu nebo jen v prosinci?

Reklamní sdělení

Vánoční dárky opravdu pro každého: originální dárky i levné dárky pro rodinu i přátele. Nudíte se? Pak si nechejte darovat pod stromeček adrenalinové dárky!

Jste živnostník nebo drobný podnikatel? Založte si na Krámky.cz zdarma vlastní internetových obchod.

FastCentrik - Velký e-shop za malé peníze a do 24 hodin! Včetně bezplatného rozšiřování funkčností a vlastního vzhledu.

ShopCentrik - Internetový obchod B2C, B2B - pro velké hráče, na míru a s napojením na ekonomické systémy.

Ekonomický systém Altus Vario a e-shop? - plně automatizované propojení e-shopu a ekonomického systému šetří provozní režie a zabraňuje vzniku chyb.

SEO, PPC, PR, soutěže, zpětné odkazy – ACOMWARE - Váš konzultant pro internetové podnikání