Hlavní kategorie: Homepage
09. 02. 2010 | Redakce Netshopper

Výzkum Netshopper: Dobírka vévodí českému internetu!

Drtivá většina dodávek u českých e-shopů se realizuje dobírkou; platby kartou jsou málo časté a různé elektronické platební metody spíše dokonce ustupují do pozadí. Redakce Netshopperu představuje výsledky unikátního výzkumu!

Výzkum Netshopper: Dobírka vévodí českému internetu!

Myslíte si, že v roce 2010 můžete otevřít e-shop a spolehnout se na moderní platební metody? Chyba lávky! Dobírka kraluje českému internetu! A to dost výrazně!Redakce Netshopper přináší další jedinečnou analýzu nákupech na českém Internetu, z výzkumu realizovaného koncem loňského roku u významných českých e-shopů a cca 20 000 obchodních transakcí. Tentokrát jsme se zaměřili na platební metody.

 

Graf: Platební metody na českém internetu

 

Graf: platební metody

Zdroj: Netshopper.cz

 

Z grafu  vyplývá, že s převahou dominantním způsobem platby je dobírka, tj. zaslání poštou či jinou přepravní službou, při které zákazník platí pošťákovi (přepravci) při převzetí zboží. Česky – z ručky do ručky, ty mně zboží, já tobě peníze.

 

Dobírka je nejčastější platební metodou

 

Dobírka se na platbách podílí 70,28% - ale pokud odečteme transakce typu „osobní převzetí na pobočce/na prodejně“ (17,75% transakcí), vyjde nám ještě vyšší číslo: 85,5%, tedy zhruba osm z devíti dálkových dodávek je dobírkou.

 

U dálkových dodávek je druhou nejpoužívanější platební metodou bankovní převod (9%), následovaný platbou kartou online (2,5%). Už se značným odstupem následuje nejčastější online převod – Raiffeisen banka (dříve eBanka / eKonto) s 0,5% a úplně na konci se krčí maličký pejsek, tedy platební systém PaySec s pouhými 0,07%. Z 20 000 transakcí tedy jde o pouhých 13 objednávek placeným „pejskem“.

 

Co z těchto čísel vyplývá:

 

1. I přes stále rozšířenější platební karty, možnosti jimi platit, přes existence PaySecu a dalších metod má dobírka stabilní a neohroženou pozici, která se časem skoro nemění.

2 .Devět procent plateb bankovním převodem oproti 2,5% kartou online svědčí o sice chuti platit přímo a online, ale současně o stále vysokých (a spíše přehnaných?) obavách z platby kartou. Platí nicméně, že ne každý e-shop platby kartou umožňuje, zřejmě je odrazují vysoké poplatky kartářským společnostem.

3. Specifické online platby se neujaly. 0,5% eKontem je méně než před pěti či deseti lety, a to i přesto, že se počet uživatelů této banky několikanásobně zvýšil. Zdá se, že i ti uživatelé, kteří technicky jsou schopní platit online metodou, zvolí jednodušší dobírku. PaySec se nechytil – zdá se (bohužel), že definitivně.

4. Zvýšený poplatek za dobírku (několik desetikorun – různé u různých eshopů, u dražších objednávek to často eshop bere „na sebe“), jak se zdá, zákazníky nijak neodrazuje.

5. U osobních odběrů naopak drtivě převažuje platba kartou (16%) nad platbou v hotovosti (pouze 1,7%!). Ukazuje to na fakt, že zákazníci mají platební karty, pouze se bojí naťukat údaje o platební kartě do webové stránky.

Rada: Podporujte platbu kartou!

 

Co z toho vyplývá pro provozovatele e-shopů? Dle názoru redakce Netshopper.cz by měli více podporovat platbu kartou na svých webech; tato platba je ve vyspělých zemích zdaleka nejpoužívanější a provádí se vždy přes silně zabezpečené propojení, kde riziko zneužití je minimální. (Nikdy není nulové, ale jistě je srovnatelné např. s vaším „okradením“ u bankomatu, nemluvě o nechvalně známých „žehličkách“ v restauracích nebo v menších krámech). Zejména u e-shopů, kterým důvěřujete, kde nakupujete pravidelně už lze toto riziko považovat za mizivé.

 

Obliba platební karty u osobních odběrů (90%!) totiž ukazuje na to, že lidé karty mají a jsou jimi ochotni platit. A v otázce poplatků za transakci kartou lze zmínit, že několik desetikorun za dobírku jsou 2-3% z celkové ceny. To je srovnatelná nebo vyšší cena, než kolik činí transakční poplatek u platebních karet.

 

Poznámka: Tak jako u předchozích výzkumů se jedná o eshopy s frekventovaným zbožím nižší až střední cenové úrovně (kosmetika, oblečení, hračky, knihy, hudba, potřeby pro domácnost). Ve výzkumu se nezaměřujeme na drahé zboží (bílá a černá technika, počítače), kde by byly výsledky zřejmě odlišné. Průměrná hodnota nákupu ve sledovaném analytickém souboru činila 1470 Kč.

 

Komentáře

Vložil: Martin HruškaDůvody dobírky09. 02. 2010

Domnívám se, že preference dobírky je v tom, že nedám peníze z ruky, dokud neuvidím zboží. České eshopy si vybudovaly smutnou pověst, že lžou o dodací lhůže a o tom, zda je zboží skladem. Už se mi několikrát stalo, že zaplatím a oni pak volají, že to nemůžou sehnat, že to bude za 14 dní a byl problém z nich peníze zase dostat zpět. Od té doby to dobírka jistí. Předem platím jen u několika málo vybraných dodavatelů (např. amazon.de - do dvou dnů od objednávky je to doma) A co jsem narazil po diskusích, není tohle zdaleka jen můj důvod.

Vložil: ovceRE: Důvody dobírky11. 02. 2010

S tímhle bohužel musím souhlasit.

Vložil: Eliška FlasarováRE: Důvody dobírky19. 02. 2010

Souhlas, má to ale jedno ale. "Nedám peníze z ruky, dokud neuvidím zboží" - trochu nereálné, když zboží uvidím stejně až po zaplacení. Jinak samozřejmě psychologicky to tak funguje. Hlavním je asi ten důvod, že řada českých shopů nejsou shopy, ale přeprodejci, kteří zboží vidí, až když ho zákazník objedná. Proto si vážím obchodů, které prostě sklady mají, pravdivě tvrdí, že zboží mají, atd. Předem skoro nikdy neplatim - tedy kromě Ebay, ale taky už jsem to jednou udělala na české mutaci německého shopu a byla jsem maximálně spokojená - zaplatila jsem a hned druhý den zboží z Německa odeslali - bylo tu cca do tří dnů. v ČR bych to ale asi neudělala.

Vložil: PetrDobírka je rychlá04. 03. 2010

myslím si, že upřednostňování dobírky souvisí z velké části také s tím, že odeslání je rychlejší než při platbě předem. Většina lidí si myslí že když si zboží objedná na dobírku, obchodník jej ihned druhý den odešle, protože když už si něco objedná, tak to potom chce mít co nejrychleji doma. Bankovní převod trval někdy i 3 dny a o to se odeslání zboží protáhlo. Dnes již však veškeré převody mezi bankami uskutečněné prostřednictvím internetového bankovnictví musí být provedeny nejpozději do druhého dne, ale vypadá to že to nikdo neví

Vložil: boxerpodivná čísla11. 05. 2010

zdroj:netshoper? Co takhle uveřejnit z čeho ty čísla vycházejí? Objektivní by bylo dotázat se přepravců a prodejců né to cucat z větru.

Vložil: Martin HonešZdroj?21. 05. 2010

Co je zdroj této zprávy?

Vložil: Martin HonešRE: Zdroj?21. 05. 2010

Že by tohle? http://www.miton.cz/internetova-reseni/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/nejcastejsi-platby-na-internetu/ (z ledna 2009?!)

Vložil: NetshopperRE: Zdroj?14. 07. 2010

Jak již je ve zprávě uvedeno, nejde o žádný výzkum Mittonu, ale jde o vlastní čísla Netshopperu. Redakce využívá dat renomovaných obchodů, které si ovšem nepřejí být jmenovány.
Související články
Nejčtenější články
Analýza
Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Výzkum Netshopperu: Jaké jsou měsíční výkyvy v obratech e-shopů?

Vánoční sezóna je prodejním vrcholem nejen pro e-shopy – to je notoricky známá pravda. Kolik ale činí vánoční vzestup prodejů, projevuje se již v listopadu nebo jen v prosinci?

Reklamní sdělení

Vánoční dárky opravdu pro každého: originální dárky i levné dárky pro rodinu i přátele. Nudíte se? Pak si nechejte darovat pod stromeček adrenalinové dárky!

Jste živnostník nebo drobný podnikatel? Založte si na Krámky.cz zdarma vlastní internetových obchod.

FastCentrik - Velký e-shop za malé peníze a do 24 hodin! Včetně bezplatného rozšiřování funkčností a vlastního vzhledu.

ShopCentrik - Internetový obchod B2C, B2B - pro velké hráče, na míru a s napojením na ekonomické systémy.

Ekonomický systém Altus Vario a e-shop? - plně automatizované propojení e-shopu a ekonomického systému šetří provozní režie a zabraňuje vzniku chyb.

SEO, PPC, PR, soutěže, zpětné odkazy – ACOMWARE - Váš konzultant pro internetové podnikání